Sommarresan till Stockholm och Gotland

5 juli-13 juli 2017.

Onsdag förmiddag gick flyget till Stockholm.
Nils hämtade upp oss på Arlanda med bil och skjutsade oss till Naturhistoriska museet. Där tittade vi på de olika utställningarna, som t ex människans utveckling, hur människans kropp fungerar, dinosaurierna, djur och natur. Barnen var faktiskt väldigt intresserade av det mesta och tyckte det var roligt att gå runt och titta på allt.

Vi passade även på att besöka Cosmonova och såg den nya rymdfilmen A beautiful planet. Lina, som inte ens varit på en vanlig biograf ännu utan bara tittat på vår förhållandevis lilla tv här hemma, blev väldigt fascinerad av den 760 kvadratmeter stora kupolformade filmduken. Onsdag kväll lagade vi mat i Nils och Gabrielas lägenhet. (Gabriela var i Dalarna och Nils spelade volleyboll på kvällen). Sedan gick vi ner i källaren för att sova i uthyrningsrummet.

På torsdagen gick vi till Gröna Lund där det åktes karuseller och berg- och dalbanor hela dagen. Särskilt roligt tyckte barnen det var att köra radiobilarna. Under promenaden tillbaka till lägenheten roade sig barnen med att spela Pokemon Go. Tänk att Nils och Gabriela har ett pokestop alldeles utanför lägenheten, de behöver bara gå ut på balkongen för att snurra – lyx!
Torsdag kväll bjöds vi på middag i lägenheten av Nils och Gabriela.

Fredagen var solig och fin och det passade bra med ett besök på Skansen. Anton var kartläsare och guidade oss rätt genom området. Roligast var att titta på sälarna som fick sin inhägnad skurad när vi kom. Buren var tömd på vatten och de låg på botten under tiden skötarna spolade rent och då och då även gav sälarna en dusch. Lina fick en ridtur på en av hästarna i området och lyckan var total. När vi var vid barnskansen började det en barnteater som vi satte oss och tittade på. Den handlade om borgmästaren som hade förbjudit alla djur i staden. De barn som ville fick ibland komma ner till scenen och spela med – Lina var inte sen att hänga på! Efter ett tag dök även Gabriela upp och gjorde oss sällskap och vi köpte var sin glass.

På lördagen var Nils och Gabriela också lediga. Vi tog oss till Tom Tits Experiment i Södertälje. Ett science center på fyra våningar fullt av experiment som berör naturvetenskap, teknik, fysik mm. Där fanns även en robot man kunde få åka i, och “Fritt fall” till Linas förtjusning (eftersom den åkattraktionen varit under reparation när vi var på Gröna Lund). På slutet av dagen var det dessutom ingen kö, så barnen fick åka Fritt fall om och om igen utan att ens behöva ställa sig i kö igen. Vilken dröm!

På söndagen sade vi hejdå till Nils och Gabriela i Stockholm och flög vidare till Gotland. Där hyrde vi en bil av Mickes biluthyrning. Det var en riktigt gammal Passat, med en wunderbaum hängandes i framrutan. Ingen AC och knappt någon fläkt heller – åtminstone i början. När vi satte oss i bilen hann vi inte köra långt i solvärmen innan vi insåg att detta inte skulle bli någon angenäm bilresa om vi inte hade någon som helst ventilation. Så vi stannade vid en mack och Lars lyckades laga fläkten (det var en sladd som var utdragen) så sedan blev det bättre. Och barnen tyckte bara det var roligt att veva ner rutorna och svalka sig, så behöver de ju aldrig göra med vår egen bil (Saaben) eftersom den har AC.

På Gotland hyrde vi ett rum på en gård i Västergarn som heter Ljungs fem rum. I rummet fanns ett litet pentry, två sängar på nedre plan och två sängar uppe på loftet. Där uppe ville såklart barnen sova! Det fanns även en liten uteplats där vi åt vår middag. Vi handlade på Coop i grannbyn Klintehamn så att vi hade mat att grilla (på gården) och frukt och bröd till kvällsfikat. Riktigt mysigt ställe. De trevliga ägarna dukade upp en god frukost i matsalen med hembakt bröd och lantlig keramik. Frukost ingick i vårt pris eftersom ägarna hade dubbelbokat vårt rum sista natten, vilket gjorde att vi var tvungna att flytta och sova sista natten i gäststugan.

En dag på Gotland besökte vi Kneippbyn, med sommarlandet, vattenlandet och Pippis riktiga Villa Villekulla. Där åktes det Gocart, berg-och dalbanor och rutschkanor. Men tyvärr så råkade Lina slå ut en tand i vattenlandet. Det var när hon åkte i Skruven som hon blev påkörd av pappa längst ner i vattenrutschbanan. Pang! sade det och krocken var ett faktum. Det blev till att köra till akuten och vidare till tandläkaren, som drog ut tanden med en gång. Tur att det bara var en mjölktand. Lina fick en liten skattkista att lägga tanden i som minne. De anställda på Kneippbyn tyckte lite synd om Lina så vi fick entrébiljetter för att återkomma en annan dag. Och det var tur det för vi missade Pippiteatern den dagen. När vi gjorde ett återbesök ett par dagar senare började vi med att se teatern och sedan åkte barnen i Sommarlandet nästan ända tills de stängde.

Eftersom vi hade en hyrbil var det smidigt att göra små utflykter på Gotland. En dag tog vi en åktur till Chokladfabriken i När och sedan vidare till Ljugarn där barnen hoppade i vågorna och vi intog lunch på strandrestaurangen. Vi avslutade utflykten med att besöka raukarna i Folhammar.
Vi hann även med att besöka Tofta-stranden en dag. Tyvärr var det ganska blåsigt och bara 16 grader i vattnet. Men barnen hoppade glatt i vågorna ändå. Och det var ganska folktomt pga vädret!